home donate

Eng   Tiếng Việt

essential HELP: a weblog
international and community development in Vietnam

Why I Give

DSC_1659

On June 8, the VNHELP Board of Directors held a special gathering to acknowledge the contribution of a few individuals who have consistently supported our Vietnam programs in the last five years: Mai Dolch, Van-Hanh Nguyen, Golden Pacific Investments LLC, Hop Duc Bui, and the Hitz Foundation. We especially paid tribute to Ms. Mai Dolch for her contributions to our causes since 2007.  Her generosity has changed many thousands of lives in Vietnam.  Nine schools were built for 1,400 students; three health clinics were funded to serve 50,000 patients annually; safe drinking water systems were installed for 37 schools with 10,000 students; and cataract surgeries were performed on 1,000 low-income patients to name a few projects that were made possible by Ms. Dolch.  Mai Dolch shared her thoughts on her philanthropy and what keeps her giving. Her speech is excerpted below.  We hope her message will inspire you as well.

I am humbled to be recognized for the work we have done together in Vietnam through VNHELP. It has helped to fulfill a dream I’ve had since I was very young.

When my husband, Volker Dolch, was alive, he told me running the business was his department but charity work was mine. I took it seriously. Volker adapted to our Vietnamese culture well. He encouraged me to reach out and help others, especially the people in my country. But back then we were very busy working to grow our company and I did not have time to do charity work.

Through those years of hard work, our efforts paid off. We were able to retire in the year 2000 and began to fulfill our dream of sailing around the world on our boat. Sadly, soon after we arrived in Mexico he came down with an illness and we were forced to return home for his medical treatments. He struggled for almost two years and died in August 2003.

To honor him, I kept on living our dream but needed a new focus. I started to look for a good charitable organization to work with and found VNHELP. As many of you already know, VNHELP is a group of volunteers who share a common goal making better life for poor people in Vietnam.

I am grateful for the opportunity to work with Thu Do and VNHELP. I’d also like to acknowledge the endless effort of the VNHELP Board of Directors for driving the organization to continue growing. You all deserve to be recognized for your monetary and voluntary contributions to VNHELP. Our work in Vietnam can not be done as a collective of individuals. But together, as a community, we can achieve our goals.

During my last trip to Vietnam, I experienced the generosity from people who had so little, yet shared what they had with me. They taught me a lesson about giving that I will not soon forget. I hold that experience dear in my heart, and it fuels me with the passion to give back.

There is much work to be done in the years ahead for education, safe water, medical accessibility, disease control and many other projects that support the disadvantaged communities. We all want to achieve these lofty goals, but they can only become reality with your help. I am committed and I ask you to be the same. Please be generous tonight. Give as much as you can. Every dollar counts. Thank you very much.

Check out the Vietnamese translation of her speech as well!

Tôi rất vui khi VNHELP ghi nhận những thành quả mà tôi và VNHELP cùng đạt được trong các công tác từ thiện tại Việt Nam. Qua những công việc này, ước mơ của tôi từ khi còn bé đã trở thành hiện thực.

Lúc còn sinh thời, chồng tôi là Voker Dolch nói với tôi rằng việc quản lý kinh doanh là việc của ông ấy, nhưng việc làm từ thiện là phần việc của tôi. Volker đã thích nghi rất tốt với nền văn hóa Việt Nam. Ông đã khuyến khích tôi hướng tới cộng đồng và giúp đỡ người khác, đặc biệt là những người dân ở đất nước tôi. Tuy nhiên vào thời điểm đó chúng tôi đã quá bận rộn với việc xây dựng công ty và tôi đã không có thời gian cho các hoạt động từ thiện.

Sau nhiều năm nỗ lực làm việc, công lao của chúng tôi đã được đền đáp và chúng tôi đã nghỉ hưu sớm vào năm 2000. Chúng tôi bắt đầu thực hiện ước mơ đi du lịch khắp thế giới bằng thuyền. Nhưng thật đau buồn khi chúng tôi tới Mexic thì chồng tôi đã bị bệnh và chúng tôi phải quay trở về Mỹ để điều trị. Ông đã trống chọi với cơn bệnh trong gần 2 năm và qua đời vào tháng 08/2003.

Để tưởng nhớ Volker, tôi tiếp tục thực hiện ước mơ của cả hai về việc làm từ thiên. Tôi cần tìm một tổ chức đứng đắn để hợp tác và đã tìm thấy VNHELP. Như rất nhiều người đã biết, VNHELP gồm những người tình nguyện làm việc vì một mục đích chung là giúp đỡ người nghèo ở Việt Nam. Tôi trân trọng có cơ hội làm việc cùng Đỗ Anh Thư và VNHELP. Tôi cũng xin ghi nhận nỗ lực của ban điều hành VNHELP trong việc phát triển tổ chức ngày càng lớn mạnh. Tất cả các bạn đều xứng đáng được vinh danh vì những đóng góp cho tổ chức về mặt tài chính cũng như công sức.

Công việc của chúng ta tại Việt Nam sẽ không thể thực hiện được với một vài cá nhân lẻ tẻ. Nhưng khi tất cả cùng hợp sức với nhau thành một cộng đồng thì chúng ta chắc chắn sẽ đạt được mục tiêu.

Trong chuyến đi Việt Nam, tôi đã vô cùng xúc động trước lòng hảo tâm của những người mà tôi may mắn được gặp. Họ chẳng có gì, vậy mà họ đã sẵn sàng chia sẻ tất cả những gì họ có với tôi. Họ đã dạy cho tôi bài học quý giá về sự sẻ chia mà tôi sẽ chẳng bao giờ quên. Những kỷ niệm đó sẽ mãi mãi tồn tại trong tôi, chúng là động lực để niềm đam mê làm thiện nguyên trong tôi được vun đắp.

Tại Viêt Nam có rất nhiều việc cần làm trong các lĩnh vực giáo dục, nước sạch, sức khỏe cộng đồng, v.v. Tôi quyết tâm thực hiện các mục tiêu này và mong các bạn sẽ cùng đồng hành với chúng tôi. Xin các bạn hãy đóng góp để giúp đỡ cộng đồng, mỗi một đồng đóng góp của các bạn sẽ mang đến hiệu quả đáng kể. Xin trân trọng cảm ơn.

 

Leave a Reply